Volvo Pentas IMO III-løsning driver selskapet på sin WWF-klimasparereise
top of page

Volvo Pentas IMO III-løsning driver selskapet på sin WWF-klimasparereise

Volvo Penta utvider engasjementet for WWF Climate Savers-programmet ved å inkludere sine mellomstore motorer. Det marine D8 IMO III-motorsortimentet vil nå bli inkludert i selskapets drivstoffbesparende satsing.




Siden 2014 har Volvo Penta vært medlem av WWF Climate Savers-programmet, som en del av det bredere Volvo Group pantsettelsen. Hensikten med programmet, som drives av WWF (World Wide Fund for Nature), er å oppmuntre næringslivet til å gjøre løfter som reduserer deres innvirkning på miljøet.


"Klimasparingsprogrammet går hånd i hånd med vår visjon om å bli verdensledende innen bærekraftige kraftløsninger," sier Cecilia Gunnarsson, miljødirektør i Volvo Penta. "Vi har lovet å fremme miljøbevissthet, utvikle effektive nye teknologier og oppmuntre til bærekraftig utvikling." Volvo Penta er forpliktet på tre måter:     Når ny lovgivning for NOx og Particulate Matter trer i kraft, er ambisjonen å lansere motorer med 2% forbedret drivstoffeffektivitet (i gjennomsnitt). Målet ble nylig utvidet til også


å omfatte mellomstore motorer (marine D8 IMO III og industriell offroad D5 og D8).     For å øke bruken av sitt Volvo Penta Inboard Performance System (IPS) for Marine Commercial, er en avansert teknologi som leverer opptil 30% redusert drivstofforbruk og 30% mindre CO2-utslipp (kontra innvendige aksler).     For å fremme utviklingen av elektromobilitet.


B


est i klassen "Et klimabesparende selskap er opptatt av å bli 'best i klassen' med å redusere klimagassutslipp og implementere klimapositive tilnærminger. Det er oppmuntrende å se at Volvo Penta har gjort betydelige fremskritt med å redusere karbonavtrykket, sier Mats Landén, toppsjef for partnerskap i WWF. I 2020 utvider Volvo Penta sitt motorsortiment for å imøtekomme IMO III-utslippsregulering og inkludere selskapets D8 for Diesel Inboard, Marine Genset og Auxiliary applikasjoner. Volvo Penta har jobbet med å effektivisere sin D8 IMO III-pakke, med målet om en gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på 2% (sammenlignet med IMO II). Selskapet har vært i stand til å oppfylle IMO III-mål som reduserer NOx-nivåene opp til 75% (sammenlignet med IMO II), samtidig som de har opprettholdt lavt drivstofforbruk takket være selektiv katalytisk reduksjon. Motoreffekten forblir upåvirket. Innføringen av Volvo Penta IPS i Marine Commercial-segmentet fremmer også Volvo Penta på WWFs klimasparereisning. Som et konkret eksempel har Volvo Penta drevet åtte skip for Njord Offshore i løpet av de tre siste årene. Disse motorene har akkumulert over 250 000 timer og spart i gjennomsnitt 20% drivstoff og 8375 tonn CO2. "Volvo Pentas forpliktelse til å nå mål har vært enestående siden 2014," bemerket Landén. Nylig har selskapets sterke fremgang vært relatert til veksten av Volvo Penta IPS i de kommersielle marine skipene. ” Men Volvo Penta har gått et skritt videre. Når du bruker selskapets IMO III-løsning for Volvo Penta IPS sammen med hydrobehandlet vegetabilsk olje (HVO) - kan selskapet ytterligere redusere klimagasser med 50-90% avhengig av drivstoffproduksjonsmetoder. "Alt dette kulminerer til å danne en vinn-vinn, både for miljøet og kundene våre," legger Gunnarsson til. "Vi ser en reduksjon i utslippsnivåene og drivstofforbruket, som ikke bare reduserer CO2 og NOx-produksjonen i atmosfæren, men også de totale eierkostnadene for kunden."




bottom of page